شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

عنوان:خرید و فروش جفت ارز

آخرین تحلیل‌های بازار‌های مالی در شبکه‌های اجتماعی ما:

عنوان:خرید و فروش جفت ارز

آخرین تحلیل‌های بازار‌های مالی در شبکه‌های اجتماعی ما:

خرید و فروش جفت ارز

در معاملات فارکس به صورت همزمان یک ارز خریداری می‌شود و ارز دیگری به فروش می‌رسد. ارزها از طریق بروکر یا کارگزاری و به صورت جفت ارز معامله می‌شوند. کار با هر یک از ارزها در شرایطی است که با ارز دیگری پیوند خورده‌اند. به عنوان مثال، یورو و دلار آمریکا (EUR/USD) و یا پوند انگلیس و ین ژاپن (GBP/JYP). هنگامی که در بازار فارکس معامله می‌کنید، در واقع خرید و فروش جفت ارز انجام می‌دهید. خرید و فروش جفت ارز تصور کنید که هر جفت ارز دائماً در یک “طناب کشی” قرار دارد و هر ارز در یک طرف طناب می‌باشد. نرخ ارز قیمت نسبی دو ارز از دو کشور مختلف است. نوسان نرخ ارز به اینکه کدام ارز در حال حاضر قدرت بیشتری دارد بستگی دارد. سه دسته جفت ارز وجود دارد:

  1. اصلی “majors”
  2. فرعی “crosses”
  3. عجیب “exotics”

جفت ارزهای اصلی همیشه با دلار آمریکا همراه هستند. جفت ارزهای فرعی با دلار آمریکا همراه نیستند. نام دیگر این جفت ارزها کراس است. جفت ارزهای عجیب از یک ارز اصلی و یک ارز از بازارهای نوظهور و در حال توسعه تشکیل شده‌اند.

جفت ارز اصلی

جفت ارز یورو دلار جفت ارزهایی که در جدول زیر هستند همگی از جفت ارزهای اصلی “Majors” به حساب می‌آیند. این جفت‌ها همه حاوی دلار آمریکا(USD) در یک طرف خود هستند و بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در مقایسه با ارزهای فرعی و عجیب، نرخ‌ها بیشتر با ارزهای اصلی در نوسان هستند، و موقعیت معاملات تحت تأثیر آنها قرار دارد. به همین دلیل حجم نقدینگی بیشتری در معاملات ارزهای ماژور در جریان است.

جفت ارزکشورهااصطلاح در فارکس
EUR/USDناحیه اروپا / آمریکا“euro dollar”
USD/JPYآمریکا / ژاپن“dollar yen”
GBP/USDانگلیس / آمریکا“pound dollar”
USD/CHFآمریکا / سوییس“dollar swissy”
USD/CADآمریکا / کانادا“dollar loonie”
AUD/USDاسترالیا / آمریکا“aussie dollar”
NZD/USDنیوزیلند / آمریکا“kiwi dollar”

ارزهای اصلی دارای بیشترین نقدینگی در جهان هستند. از نقدینگی برای توصیف سطح فعالیت و پویایی بازارهای مالی استفاده می‌شود. در فارکس، میزان پویایی بازار، به تعداد معامله‌گران فعال در خرید و فروش یک ارز خاص و حجم معاملات آن بستگی دارد. هرچیزی بیشتر معامله و نوسان داشته باشد، نقینگی بیشتری دارد. به عنوان مثال، افراد بیشتری جفت ارز EUR/USD را در حجم‌های بالا در مقایسه با AUD/USD معامله می‌کنند. این به معنای آن است که EUR/USD از AUD/USD نقدینگی بیشتری دارد.

جفت ارز فرعی

در بازار فارکس جفت ارزهایی که در هر دو طرف دلار آمریکا(USD) ندارند، جفت ارزهای کراس نامیده می‌شوند، جفت ارز کراس را فرعی یا جزئی نیز می‌نامند. علیرغم اینکه به اندازه ارز‌های اصلی خرید و فروش نمی‌شود، اما جفت ارز‌های کراس همچنان فرصت‌های تجاری و معاملات خوبی را فراهم می‌کنند. کراس‌هایی که بیشترین فعالیت معاملاتی را به خوداختصاص داده‌اند از سه ارز اصلی غیر از دلار آمریکا حاصل می‌شوند: EUR, JPY و GBP.

کراس‌های یورو

جفت ارزکشورهااصطلاح در فارکس
EUR/CHFسوییس / ناحیه اروپا“euro swissy”
EUR/GBPانگلیس / ناحیه اروپا“euro pound”
EUR/CADکانادا / ناحیه اروپا“euro loonie”
EUR/AUDاسترالیا / ناحیه اروپا“euro aussie”
EUR/NZDنیوزیلند / ناحیه اروپا“euro kiwi”
EUR/SEKسوئد / ناحیه اروپا“euro stockie”
EUR/NOKنروژ / ناحیه اروپا“euro nockie”

کراس‌های ین

جفت ارزکشورهااصطلاح در فارکس
JYP/EURناحیه اروپا / ژاپن“euro yen” یا “yuppy”
JYP/GBPانگلیس / ژاپن“pound yen” یا “guppy”
JYP/CHFسوئیس / ژاپن“swissy yen”
JYP/CADکانادا / ژاپن“loonie yen”
JYP/AUDاسترالیا / ژاپن“aussie yen”
JYP/NZDنیوزیلند / ژاپن“kiwi yen”

کراس‌های پوند

جفت ارزکشورهااصطلاح در فارکس
GBP/CHFسوئیس / انگلیس“pound swissy”
GBP/AUDاسترالیا / انگلیس“pound aussie”
GBP/CADکانادا / انگلیس“pound loonie”
GBP/NZDنیوزیلند / انگلیس“pound kiwi”

سایر کراس‌ها

جفت ارزکشورهااصطلاح در فارکس
AUD/CHFسوئیس / استرالیا“aussie swissy”
AUD/CADکانادا / استرالیا“aussie loonie”
AUD/NZDنیوزیلند / استرالیا“aussie kiwi”
CAD/CHFسوئیس / کانادا“loonie swissy”
NZD/CHFسوئیس / نیوزیلند“kiwi swissy”
NZD/CADکانادا / نیوزیلند“kiwi loonie”

جفت ارز عجیب

جفت ارز عجیب نه، جفت ارزهای عجیب مثل پرایدی که یک جفت بال درآورده عجیب نیستند. جفت ارز عجیب از ترکیب یک جفت ارز اصلی با واحد پول کشورهای در حال توسعه مانند برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان تشکیل شده است. در ادامه چند نمونه از این جفت ارزهای عجیب را در جدولی گردآوری کرده‌ایم. شما چه حدسی درباره نمادهای عجیب می‌زنید؟ بسته به کارگزاری فارکس که در آن ثبت‌نام کرده‌اید، ممکن است یکی از جفت ارزهای زیر را مشاهده کنید بنابر این دانستنشان خالی از لطف نیست. به خاطر داشته باشید که این جفت ارز‌ها به اندازه “ماژور” یا “کراس” معامله نمی‌شوند، بنابراین هزینه‌های معامله مربوط به تجارت این جفت ارز‌ها معمولاً بیشتر است.

جفت ارزکشورهااصطلاح در فارکس
USD/BRLبرزیل/ آمریکا“dollar real”
USD/HKDهنگ کنگ / آمریکا
USD/SARعربستان / آمریکا“dollar riyal”
USD/SGDسنگاپور / آمریکا“dollar sing”
USD/ZARآفریقای جنوبی / آمریکا“dollar rand”
USD/THBتایلند / آمریکا“dollar baht”
USD/MXNمکزیک / آمریکا“dollar mex”
USD/RUBروسیه / آمریکا“dollar ruble” یا “Barney”
USD/PLNلهستان / آمریکا“dollar zloty”
USD/CLPشیلی / آمریکا

مشاهده اسپردهایی(هزینه‌های معامله) دو یا سه برابر بزرگتر از EUR/USD یا USD/JPY غیر معمول نیست. با توجه به میزان نقدینگی کمتری که جفت ارزهای عجیب دارند، در برابر اخبار اقتصادی و رویدادهای ژئوپلیتیکی حساسیت و واکنش بیشتری نشان می‌دهند. به عنوان مثال، یک افشاگری سیاسی یا نتایج غیرمنتظره انتخابات می‌تواند باعث نوسان شدید نرخ یک جفت ارز عجیب شود. بنابر این اگر قصد دارید جفت ارز عجیبی را معامله کنید، این مسئله مهم را مد نظر داشته باشید. برای افرادی که واقعاً مسحور جفت ارز عجیب هستند، یک جدول جامع‌تر فراهم کردیم.

نماد ارزکشورنماد ارزکشور
AEDدرهم اماراتARSپزو آرژانتین
AFNافغانی افغانستانGELلاری گرجستان
MYRرینگگیت مالزیAMDدرام ارمنستان
GYDدلار گویانMZNمتیکال موزامبیک
AWGفلورین آروبانIDRروپیه اندونزی
OMRریال عمانAZNمنات آذربایجان
IQDدینار عراقQARریال قطر
BHDدینار بحرینIRRریال ایران
SLLلئون سیرالئونBWPپولا بوتسوانا
JODدینار اردنTJSسامونی تاجیکستان
BYRروبل بلاروسKGSسام قرقیزستان
TMTمنات ترکمنستانCDFفرانک کنگو
LBPپوند لبنانTZSشیلینگ تانزانیا
DZDدینار الجزایرLRDدلار لیبری
UZSسام ازبکستانEGPپوند مصر
MADدرهم مراکشWSTطلا سامو
EEKکرون استونیMNTتوگریک مغولستان
MWKکواچا مالاویETBبیر اتیوپی
THBبات تایلندTRYلیر ترکیه
ZARرند آفریقای جنوبیZWDدلار زیمباوه
BRLرئال برزیلCLPپزو شیلی
CNYیوان چینCZKکرونا چک
HKDدلار هنگ کنگHUFفورینت مجارستان
ILSشیکل اسرائیلINRروپیه هندوستان
ISKکرونا ایسلندKRWون کره جنوبی
KWDدینار کویتMXNپزو مکزیک
PHPپزو فیلیپینPKRروپیه پاکستان
PLNزلوتی لهستانRUBروبل روسیه
SARریال عربستانSGDدلار سنگاپور
TWDدلار تایوان

آیا می‌دانید؟ طبق اعلام سازمان ملل متحد ۱۸۰ ارز قانونی در جهان وجود دارد. برای جفت ارزها پتانسیل خیلی زیادیه! متأسفانه همه آنها در فارکس قابل معامله نیستند. از این تعداد، بروکرهای فارکس حدود ۷۰ جفت ارز ارائه می‌دهند. در کنار سه دسته جفت ارز فوق گروه‌های دیگری از ارز‌ها نیز در سطح بین الملل وجود دارند که بهتر است از آن‌ها نیز آگاه باشید.

ارزهای G10

ارز‌های G10(گروه ۱۰) ده مورد از ارز‌های پر معامله در جهان هستند که از نقدترین ارز‌ها محسوب می‌شوند. بازرگانان با کمترین اثرگذاری بر ارز بین المللی خود، دائماً آن‌ها را در بازار آزاد مبادله می‌کنند.

کشورنام ارزنماد ارز
آمریکادلارUSD
اتحادیه اروپایوروEUR
انگلیسپوندGBP
ژاپنینJPY
استرالیادلارAUD
نیوزیلنددلارNZD
کانادادلارCAD
سوییسفرانکCHF
نروژکرونNOK
سوئدکروناSEK
دانمارککرونDKK

ارزهای اسکاندیناوی

اسکاندیناوی یک منطقه فرعی در شمال اروپا است، با سابقه تاریخی، فرهنگی و زبانی غنی. اصطلاح “اسکاندیناوی” در کاربرد‌های محلی سه منطقه پادشاهی دانمارک، نروژ و سوئد را پوشش می‌دهد. با هم، ارزهای آن‌ها به عنوان “Scandies” شناخته می‌شود. در آغاز دانمارک و سوئد اتحادشان را برای ادغام کردن ارز خود، تحت عنوان اتحادیه پول اسکاندیناوی و با استاندارد طلا تأسیس کردند. سپس نروژ به جمع آن‌ها پیوست. این بدان معنا بود که حالا این کشورها دارای یه واحد پول، دارای ارزش پولی یکسان هستند، با این تفاوت که هر یک از این کشورها سکه‌های خود را ضرب می‌کنند. اما پس از آن جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، استاندارد طلا کنار گذاشته شد و اتحادیه پول اسکاندیناوی متلاشی شد. این کشورها تصمیم گرفتند ارز خود را حفظ کنند، حتی اگر ارزش آنها با یکدیگر متفاوت باشد، و این حالت تا کنون باقی مانده است. اگر به اسامی ارز آنها توجه کنید، همه آنها شبیه به هم هستند. به این دلیل که کلمه “کرون یا کرونا” در لغت به معنای “تاج” است، و تفاوتشان در هجی نام نشان دهنده تفاوت بین زبان آنهاست که از آلمان شمالی آمده است. ارزهای تاج دار. چه اسم جالبی نه؟ شما رو نمی‌دونم، ولی از نظر من گفتن “با تاج منو شارژ کن.” از گفتن “با ریال منو شارژ کن” جالب‌تره!!!

کشورنام ارزنماد ارز
دانمارککرونDKK
سوئدکروناSEK
نروژکرونNOK

همچنین SEK و NOK نام‌های مستعار جالبی دارند، “Stockie” و “Nokie”. بنابراین هنگام جفت شدن با دلار آمریکا، USD/NOK اینگونه خوانده می‌شود: “dollar stockie” و همچنین USD/NOK اینگونه: “dollar nockie”.

ارزهای CEE

“CEE” مخفف عبارت Central and Eastern Europe اروپای مرکزی و شرقی می‌باشد. اروپای مرکزی و شرقی اصطلاحی است که شامل کشورهای اروپای مرکزی، بالتیک، اروپای شرقی و اروپای جنوب شرقی(بالکان) است، معمولا به معنای کشورهای کمونیست سابق از بلوک شرق(پیمان ورشو) در اروپا است. کشورهای اروپای مرکزی و شرقی(CEEC) یک اصطلاح برای گروه کشورهای متشکل از آلبانی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، رومانی، جمهوری اسلواکی، اسلوونی و سه کشور بالتیک: استونی، لتونی و لیتوانی است. در بازار فارکس، چهار ارز اصلی CEE وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

کشورنام ارزنماد ارز
مجارستانفورینتHUF
جمهوری چککروناCZK
لهستانزلوتیPLN
رومانیلئوRON

ارزهای بریکس

BRIICS اختصاری است که برای پنج اقتصاد بزرگ کشور‌های در حال توسعه ساخته شده است. این کشور‌ها شامل: برزیل، روسیه، هند، اندونزی، چین و افریقای جنوبی هستند. در اصل چهار کشور به عنوان “BRIC” (یا BRICs) توسط گلدمن ساکس گروه بندی شدند تا اقتصادهای در حال توسعه جدید و در حال رشد نامیده شوند. پس از آنکه اندونزی و آفریقای جنوبی به آنها افزوده شدند OECD آنها را BRIICS نامید.

کشورنام ارزنماد ارز
برزیلرئالBRL
روسیهروبلRUB
هندروپیهINR
اندونزیروپیهIDR
چینیوانCNY
آفریقای جنوبیرندZAR

جمع بندی

وای! این اطلاعات خیلی زیادی درباره ارزها بود ولی حالا شما هوش فارکسیتون رو افزایش دادید. جفت ارز در فارکس به چه معناست؟ یک جفت ارز یعنی محاسبه ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر. به عنوان مثال،  GBP/USD یعنی قیمت پوند انگلیس نسبت به دلار آمریکا چقدر است. جفت ارزهای اصلی کدامند؟ جفت ارز‌های اصلی(ماژور) جفت‌هایی هستند که شامل دلار آمریکا و بیشترین حجم معامله در بازار فارکس را دارند و شامل هفت جفت ارز: EUR/USD،  USD/JPY،  GBP/USD،  USD/CAD،  USD/CHF، AUD/USD و NZD/USD است. جفت ارزهای کراس کدامند؟ جفت ارز‌هایی که نوسان بیشتری در معاملات دارند و دلار امریکا را در خود ندارند و شامل EUR/GBP، EUR/CAD،  GBP/JPY،  EUR/CHF،  EUR/JPY چند جفت ارز در بازار فارکس وجود دارد؟ در حال حاضر صدها جفت ارز موجود هست اما همه‌ی آنها را نمی‌توان در بازار فارکس معامله کرد. سازمان ملل متحد در حال حاضربیش از ۱۸۰ ارز را به رسمیت می‌شناسد. اگر بخواهید هر کدام از آنها را با ارز دیگری جفت کنید، تعدادشان بسیار زیاد خواهد شد.

ایرانی بورس،هادی درخشان
شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.