شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.

عنوان:امسال با عیدی کارگران چه می‌توان خرید؟

آخرین تحلیل‌های بازار‌های مالی در شبکه‌های اجتماعی ما:

عنوان:امسال با عیدی کارگران چه می‌توان خرید؟

آخرین تحلیل‌های بازار‌های مالی در شبکه‌های اجتماعی ما:

امسال با عیدی کارگران چه می‌توان خرید؟

با عیدی کارگران ۱۰ سال قبل می‌شد یک عدد سکه امامی و ۷ دلار خریداری کرد. اما امسال حتی یک ربع سکه هم نمی‌توانند بخرند.

روند عیدی کارگران در ۱۰ سال گذشته؟

تجارت نیوز نوشت: سال ۹۲ حداقل عیدی کارگران ۹۷۴هزار تومان بود. امسال اما کارفرمایان باید به کارگران خود حداقل ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان پرداخت کنند. یعنی در طول این سال‌ها میزان حداقل عیدی حدود ۷۶۰ درصد رشد داشته است.

در واقع ۱۰ سال قبل کارگران می‌توانستند با عیدی خود یک عدد سکه امامی را به قیمت ۹۵۳ هزار تومان بخرند. حتی ۲۱ هزار تومان هم باقی می‌ماند که جیبشان می‌گذاشتند. البته می‌توانستند با آن ۲۱ هزار تومان حدود ۷ دلار بخرند. در حالی که الان برای خرید این ۷ دلار حدود ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

حالا حدود ۳ ماه مانده تا پایان سال، سکه طرح جدید در بازار با قیمت ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. الان کارگران با عیدی حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی خود نمی‌توانند حتی یک ربع سکه بخرند. قیمت ربع سکه الان ۹ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان است.

در این ۱۰ سال گذشته سکه امامی یا همان طرح جدید ۲۰۶۸ درصد رشد قیمت داشته اما عیدی کارگران ۷۶۰ درصد رشد کرده است. یعنی عیدی‌ یک سوم سکه رشد داشته است. البته اگر روند افزایشی نرخ سکه تا پایان سال ادامه داشته باشد، فاصله بیشتری با میزان عیدی کارگران پیدا می‌کند.

تا سال ۹۶ حداقل عیدی هر سال کارگران از قیمت یک سکه امامی بیشتر بود. در واقع با عیدی می‌شد یک سکه خرید و کمی هم پول اضافه می‌آمد. اما از سال ۹۷ فاصله بین عیدی و سکه شروع شد. در آن سال دور جدید تحریم‌ها آغاز شد و موج تورمی بازارها را یکی پس از دیگری فتح کرد.

در سال ۹۷ قیمت یک سکه امامی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما کارگران ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان عیدی گرفتند. یعنی به آنها حدود نصف قیمت یک سکه عیدی پرداخت شد.

در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ این فاصله خیلی بیشتر شد. در ماه‌های اخیر قیمت سکه با شیب تندی در حال بالا رفتن است و با عیدی امسال یک ربع سکه هم نمی‎‌توان خرید.

عیدی امسال چطور تعیین شد؟

به تازگی یکی از نمایندگان کارفرمایان در شورای عالی کار درباره مبلغ عیدی امسال کارگران گفت: در بخش کارگری دو برابر حداقل دستمزد مبلغ عیدی، حداقل عیدی کارگران خواهد بود و حداکثر عیدی سه برابر حداقل دستمزد برای تمام حقوق ها است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره دستمزد سال آینده کارگران نیز عنوان کرد: جلسات ما در شورای عالی کار با دستور جلسه هر ماهه تشکیل می شود. ماه گذشته این جلسه تشکیل شد و این ماه نیز روز سه شنبه هفته جاری جلسه خواهیم داشت.

همچنین به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.

بنابراین با تعیین مبلغ ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد، کارگران و مشمولان قانون کار امسال حداقل ۸ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان عیدی و پاداش پایان سال دریافت خواهند کرد.

در خصوص کارمندان نیز تصمیم نهایی وجود ندارد. بخشنامه‌ جدید بودجه دولت، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید میزان عیدی پاداش پایال سال کارمندان و بازنشستگان معادل ۵هزار امتیاز تعیین شده است. با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب معادل یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان می‌شود.

ایرانی بورس،هادی درخشان
شاخص استحکام

راهنمایی: رمز باید دستکم ۷ حرف باشد. برای قوی‌تر کردن آن، از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادهایی مانند ! " ؟ $ % ^ & ) استفاده کنید.